Sunday’s Readings: Daniel 7:9-10, 13-14; Psalms 97:1-2, 5-6, 9; 2 Peter 1:16-19; Matthew 17:1-9
EYEWITNESSES
Today, the Feast of the Transfiguration of the Lord, is a day of eyewitness accounts. The first, a vision reported by the prophet Daniel, was well known to Jesus and his apostles. The vision ac-count was written in quite mystical and figurative language. It is a vision of heaven, powerful and memorable. There are flames of fire, burning wheels, the Ancient One, and a Son of Man. Clearly, Daniel saw something. But was it a dream? Was it real? Was it merely a clever myth?
Peter wants no such confusion about his vision! We are told in Matthew’s Gospel what he and his friends James and John saw when they went up on the mountain with Jesus one day. Jesus warned the three witnesses to tell no one until “the Son of Man has been raised from the dead” (Matthew 17:9). Lest readers of one of the Gospels discount the story or simply write it off as a pious myth, Peter gives his own account of the Transfiguration of Jesus in his second letter to the church. He writes with authority, as an eyewitness. He re-ports this message from God concerning Jesus: “This is my Son, my beloved, with whom I am well pleased,” and he assures us that the message is “altogether reliable” (2 Peter 1:17, 19). Copyright © J. S. Paluch Co., Inc.
TESTIGOS
Hoy, la Fiesta de la Transfiguración del Señor, es un día de testimonios. La primera, una visión reportada por el profeta Dan-iel, era bien conocida por Jesús y sus apóstoles. El relato de la visión estaba escrito en un lenguaje bastante místico y figurativo. Es una visión del cielo, poderosa y memorable. Hay llamas de fuego, ruedas ardientes, el Antiguo, y un Hijo del Hombre. Claramente, Daniel vio algo. ¿Pero era un sueño? ¿Era real? ¿Era simplemente un mito ingenioso? ¡Pedro no quiere tal confusión acerca de su visión! En el Evangelio de Mateo se nos dice lo que él y sus amigos Santiago y Juan vieron cuando subieron a la montaña con Jesús un día. Jesús advirtió a los tres testigos que no dijeran a nadie hasta que “el Hijo del Hombre hubiera resucitado de entre los muertos” (Mateo 17: 9). Para que los lectores de uno de los Evangelios descarten la historia o simplemente la escriban como un mito piadoso, Pedro da su propia explicación de la Transfiguración de Jesús en su segunda carta a la iglesia. Él escribe con autoridad, como un testigo ocular. Él reporta este mensaje de Dios concerniente a Jesús: “Este es mi Hijo, mi amado, con quien me complazco”, y nos asegura que el mensaje es “totalmente confiable” (2 Pedro 1:17, 19).
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