Sunday’s Readings:: Genesis 14:18-20; Psalm 110:1, 2, 3, 4; Corinthians 11:23-26; Luke 9:11-17
Most Holy Body and Blood of Christ (Corpus Christi)
THE GIFT OF THE EUCHARIST
Today we hear how Abram encounters Melchizedek, “king of Salem . . . and a priest of God Most High” (Genesis 14:18). Melchizedek appears nowhere else in scripture, but is nonetheless significant. Psalm 110 declares of the great King David, “You are a priest forever, in the line of Melchizedek,” a description later given (in the letter to the He- brews) to Christ as High Priest.
Early Christians saw in Melchizedek’s bread and wine the bread and wine of the Eucharist; Paul’s account of the Last Supper (in today’s second reading) is the oldest one in scripture. In the Gospel, Luke describes Jesus providing bread for a crowd in words similar to Paul’s, words still used by the Church: Jesus takes bread, gives thanks, breaks it. Together, these three readings reveal how Christian priesthood, Christ’s Real Presence, and the call to serve those in need are all found in the gift of the Eucharist.
Copyright © J. S. Paluch Co.
EL DON DE LA EUCARISTÍA
Hoy escuchamos cómo Abraham se encuentra con Melquisedec “rey de Salem… y sacerdote del Dios Altísimo” (Génesis 14:18). Melquisedec no se menciona en otra parte de las Escrituras, pero sin embargo es significativo. El salmo 110 declara del importante rey David: “Tú eres sacerdote para siempre, en la línea de Melquisedec”, una descripción que más adelante se da (en la carta a los hebreos) de Cristo como Sumo Sacerdote.
Los primeros cristianos veían en el pan y el vino de Melquisedec el pan y el vino de la Eucaristía; el relato de Pablo de la Última Cena (en la segunda lectura de hoy) es el más antiguo del Nuevo Testamento. En el Evangelio, Lucas describe a Jesús dando pan a una multitud con palabras similares a las de Pablo, palabras que todavía utiliza la Iglesia: Jesús toma el pan, ofrece palabras de acción de gracias y lo parte. Juntas estas tres lecturas revelan cómo el sacerdocio cristiano, la presencia real de Cristo y la llamada a servir a los pobres y marginados se encuentran en el don de la Eucaristía.
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