Sunday’s Readings: Isaiah 5:1-7; Psalms 80:9, 12, 13-14, 15-16, 19-20; Philippians 4:6-9; Matthew 21:33-43
THE GIFT OF THE REIGN OF GOD
Matthew’s Gospel today expands on Isaiah’s ballad considerably. A comparison with the same story in Mark’s Gospel clearly shows us that here the author is busy teaching this community of Jewish Christians: “This is a story about Israel a long time ago; this is also a story about Jesus and the skeptical leaders.” Jesus as much as told these Jewish leaders that they were the tenants who first stoned their own prophets. And he told the leaders they were the tenants who would soon even dispose of him—Jesus—and, in doing so, would forfeit their privileged place of presenting to the world the promised Messiah. “And this,” says Matthew’s Gospel, “is a story about you, the inheritors of what was first offered to Israel.” The reign of God was first opened to Israel and is now given to the whole world, but it must be received as a gift. The first Christians are the new tenants in the vineyard. The deeper reality of the reign or kingdom of God is that it is available to everyone on the face of the earth—Israel included.
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EL REGALO DEL REINO DE DIOS
El Evangelio de hoy según san Mateo amplía considerablemente la balada de Isaías. Una comparación con el mismo relato en el Evangelio según san Marcos muestra que aquí el autor se ocupa de enseñar a su comunidad de judío-cristianos: “Este es un relato sobre el Israel de antaño; y es también un relato sobre Jesús y los dudosos líderes” Jesús llegó a decir a estos líderes judíos que ellos eran los viñadores que primero apedrearon a sus propios profetas. Y le dijo a los líderes que ellos eran los viñadores que pronto se desharían de él, Jesús, y que, al hacerlo, renunciarían a su papel privilegiado de presentar al Mesías prometido al mundo. “Y éste”, dice el Evangelio según san Mateo, “es un relato sobre ustedes, los herederos de lo que fue primeramente ofrecido a Israel”. El Reino de Dios fue abierto primero para Israel y ahora es ofrecido a todo el mundo, pero debe ser recibido como un regalo. Los primeros cristianos son los nuevos viñadores. La más profunda realidad del Reino de Dios es que está a disposición de toda persona sobre la faz de la tierra, incluso a Israel.
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